芬蘭照顧者協會

芬蘭Mikkeli區的照顧者暨親友協會(Mikkelin seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry) 以「如果你能用一個瞬間將心比心…」為題,希望跟社會大眾訴說這群照顧者以及被照顧者的親友們所身處的世界。

Kohtaamme päivittäin erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä.

Osa heistä on omaishoitajia.

Tiedämmekö heidän tunteensa?

Huolet, surut, toiveet ja ilot.

Jos tietäisimme, toimisimmeko toisin?

Välittäisimmekö enemmän?

我們每天遇見在不同處境下活著的人

這些人當中,一部分人是照顧者

我們知道他們的感受嗎?

擔心、憂慮、希望與快樂

要是我們知道,我們有不一樣的作為?

要是我們知道,我們會不會在乎的多一點?

studio55-omaishoitaja

照顧者:像是奴隸一樣的處境–無止境的囚犯與獄卒 (source: Studio55)

“mieheni sai eilen aivohalvauksen… pelottaa”

“valvoin yön poikani epilepsiakohtausten takia…väsyttää”

“tämä optikkokäynti onnistui hienosti…”

“muistisairas tätini ei enää pysty hoitamaan asioitaan itse… ahdistaa”

“ukki oli tänään todella heikkona…tapasimmeko viimeistä kertaa?”

「我先生昨天腦中風發作…我好害怕」

「因為我兒子的癲癇發作、我昨晚整晚沒睡…我好累」

「這次找配鏡師一切很順利…」

「我阿姨的失憶症惡化,她再也沒辦法自己處理事情…我好痛心」

「爺爺今天好衰弱…這是我們最後一次見面嗎?」

oulu-omaishoitaja

在芬蘭,43000個有拿薪水的照顧者中,五成是65歲以上,兩成五有另外在外面工作,最後兩成五則是失業或是請假在家照顧 (source: Oulu市照顧者聯盟)

“olinko itsekäs lähtiessäni kaupungille?…pärjääkö mieheni yksin kotona?”

“tyttäreni sairastui skitsofreniaan…miten selviydymme?”

“veljeni oli samanlaisessa onnettomuudessa”

“vaimoni vammautui vakavasti- uskaltaisinko pyytää töistä vapaata?”

“pystynkö lähtemään viikonloppuna auttamaan äitiäni?”

“tyttäremme oireille läytyi selitys…helpotus”

“mahtuukohan mieheni pyörätuoli tähän autoon?”

“tyttäreni on sairaudestaan huolimatta täydellinen”

「我到市區逛街會很自私嗎?…我老公他一個人在家沒問題嗎?」

「我女兒患了人格分裂症…我們日子怎麼過?」

「我弟弟也出了同樣的意外」

「我太太受傷的很嚴重–我敢向公司請假嗎?」

「我這個週末有辦法撐下去照顧我媽媽嗎?」

「我們女兒的症狀總算得到診斷…如釋重負」

「我先生的輪椅上得了這台車嗎?」

「我女兒除了生病以外,她非常完美」

minäkö omaishoitaja

芬蘭的照顧者聯盟所做的文宣,目的是揭露照顧者其實就在你我之中,照顧者的辛苦照顧處境非常艱困需要被認可 (source: Omaishoitaja INFO)

“onneksi jaksan vielä hoitaa miestäni”

「幸好我還有辦法繼續照顧我先生」

“tyttäreni näkökyky heikkenee sairauden myötä…huolestuttaa”

「我女兒視力因為疾病逐漸惡化…我好擔憂」

“äiti kotiutuu tänään sairaalasta…lääkärin mukaan hän ei kävele enää koskaan. Surettaa.”

「媽今天出院回家…醫生說她再也沒辦法走路了…我很難過」

“haluan pysyä vaimoni tukena anopin hoitamisessa”

「我希望支持我太太照顧丈母娘」

Me elämme erilaisissa elämäntilanteissa, mutta tarvitsemme toinen toisiamme.

Tunnista omaishoitaja!

Erilaisten omaihoitotilanteiden tunnistaminen ja puheeksi ottaminen on tärkeää, jotta omaishoitajat saisivat tietoa ja tukea elämäntilanteeseensa.

Me välitämme. Entä sinä?

我們活在不一樣的生命處境中,但是我們需要彼此。

肯認照護者的價值!

肯認各式各樣照護的價值以及用話語支持很重要,經由這個過程,照顧者的生命經驗才能獲得訊息以及支持。

我們在乎。你呢?

omaihoitaja-hands

照顧者沈重的每一天:「我到底可以撐到什麼時候?」(source: Studio55)

 

Leave a Reply

